”Kiitos ei – en tarvitse lakimiehen palveluja.” Näin meille on sanottu monta kertaa, kun olemme pitäneet kauppakeskuksissa pop up-lakitoimistoa ja jakaneet mainosflyereita. Oma äitinikin on joskus sanonut, ettei oikein keksi sellaista tilannetta, jossa tarvitsisi lakimiestä ja pohti, että ehkä teille silti töitä riittää.
Monet mieltävät juristipalvelut puhtaasti ongelmanratkaisuksi, vaikka juridiikka on paljon muutakin. Mielestäni jopa tärkein osa työtämme on ennaltaehkäistä erilaisia ongelmatilanteita ja hallita asiakkaan riskejä. Tätä toteutetaan usein esimerkiksi sopimusoikeudellisin keinoin. Kuten tiedetään, hyvän sopimuksen laatiminen on huomattavasti edullisempaa, kuin huonon sopimuksen paikkailu tai aikaansaamat ongelmat.
Usein juristia tarvitaan ihan arkisissa tilanteissa. Tällaisia ovat esimerkiksi reklamaatiot ja niihin liittyvät vaatimusten esittämiset, sopimusten tarkistamiset, kauppakirjojen laatimiset jne. Myös erilaiset perhe- ja perintöoikeudelliset tilanteet ovat sellaisia, joissa lakimiestä saatetaan usein tarvita. Näitä ovat esimerkiksi perunkirjoitukset, ositus- ja perinnönjakoasiat sekä erilaisten asiakirjojen, kuten avioehtosopimusten ja testamenttien laatiminen. Uskaltaisin väittää, että jokainen on vähintään kerran elämässään sellaisessa tilanteessa, missä juristin apu on tarpeen. Näin tapahtui tänä syksynä myös äitini kohdalla, kun laadin hänen isänsä menehdyttyä tämän perukirjan sekä asiaa koskevan ositus- ja perinnönjakosopimuksen.
Yritysten kohdalla tilanne on usein eri ja monet yritykset käyttävät lakipalveluita jatkuvasti liiketoimintansa tukena. Isoilla yrityksillä saattaa olla omat in-house juristinsa, kun taas pk-yritykset ovat saattaneet ulkoistaa juristipalvelut kokonaan ulkopuoliselle lakitoimistolle. Edelleen on kuitenkin niitä yrityksiä ja yrittäjiä, jotka eivät ole koskaan käyttäneet lakipalveluita eivätkä mielellään niihin satsaa. Toki osan yrityksistä toiminta on sellaista, että se ei edellytä säännöllistä lakipalveluiden käyttämistä ja juristin puoleen käännytään ainoastaan, mikäli eteen tulee jokin isompi ongelmatilanne ja tämä on tietysti täysin ymmärrettävää. Jokaisen yrittäjän pitäisi kuitenkin tunnistaa ne tilanteet, joissa oikeudellinen neuvonta olisi paikallaan. Olen sitä mieltä, että jokaisella yrittäjällä on vähintäänkin hyvä olla lähikontakteissaan lakimies, jonka puoleen voi tarvittaessa kääntyä pienissäkin asioissa (allekirjoittaneen puhelinnumero löytyy alta ;)).
Everyone needs a lawyer. At least sometimes.
// Marika
040-5345291
Comments